Andra katastrofer
EXPRESS SAMINA
Nästan på dagen 6 år efter Estonias förlisning, den 26 september 2000 sjunker den grekiska passagerarfärjan Express Samina utanför Paros. Förlisningen sker efter att färjan gått på grund och slitit upp ett hål i undervattenskroppen. Samina sjunker fort efter att de vattentäta utrymmena under bildäck vattenfylls genom hålet i skrovet. Läs rapporten från The Independent Fact Group och diagrammet, upprättat av Margus Kurm, som jämför de båda sjunkförloppen.
VARFÖR FLÖT INTE MS ESTONIA UPP OCH NER?
Estonia var en Ro-ro-färja, en typ av fartyg som kombinerar bekvämlighet och stora utrymmen för passagerare med snabbt lastade utrymmen för hjulburen last enligt principen Roll on – roll off.
Fartygstypen har ibland kritiserats ur säkerhetssynpunkt eftersom en stor del av las-ten (bilarna) är placerade ovanför vattenlinjen och därmed minskar fartygets stabili-tet. Omfattningen av trafiken med Ro-Ro-färjor har dock under decennier bevisat att fördelarna med att kunna köra fordon på och av fartygen är större än riskerna.
En tillräckligt stor skada i undervattensskrovet ger samma effekt på ett Ro-ro-fartyg som på ett traditionellt byggt lastfartyg med lastutrymmet nere i skrovet. Båda sjunker.
Med oskadat undervattenskrov blir utfallet ett annat. Om stora volymer vatten kom-mer in på bildäck förlorar Ro-ro-fartyget stabiliteten och slår runt på några minuter för att sedan flyta på den instängda luften i däcken under bildäck.
Estonia hade 18 000 m3 luft i däcken 0 och 1 under bildäck och – enligt haveriutred-ningen – oskadat undervattenskrov.
VAD HÄNDE MED MS LE JOOLA?
Fartygstyp: | Bilfärja (Ro-Ro) Antal döda: > 970 |
Förliste: | 26/9 2002 på väg från Casamance till Dakar Senegal, Väst-Afrika |
Väder: | Storm |
Teori: | Överlastad Färjan byggd 1990 för max 536 passagerare Transporterade 1 034 personer barn under 5 år och biljettlösa oräknade. |
Tid: | 3-5 minuter från upprätt läge tills fartyget vände kölen i vädret. |
Fartyget flöt sedan upp och ner, bogserades in till Gambia och vändes på rätt köl efter ca en vecka.
Slutsats: Undervattensskrovet intakt
VAD HÄNDE MED MS JAN HEWELIUSZ?
Fartygstyp: | Bilfärja (Ro-Ro) Antal döda: 54 |
Förliste: | 14/1 1993 på väg från Swinoujscie mot Ystad. |
Väder: | Storm med vindbyar upp till 50m/s. |
Teorier: | – Järnvägsvagn kom loss och slog hål i sidan – Akterrampen öppnades / lossnade / föll av – ’Blåste’ omkull |
Tid: | Ca 2½ timme från upprätt läge tills fartyget vänder kölen i vädret. |
Fartyget flöt sedan upp och ner och sjönk först efter en vecka.
Slutsats: Undervattensskrovet intakt
VAD HÄNDE MED MS ESTONIA?
Fartygstyp: | Bilfärja (Ro-Ro) Antal döda: 852 |
Förliste: | 28/9 1994 på väg från Tallinn mot Stockholm. |
Väder: | Hårt väder – Vindstyrka 15 – 20 m/s. |
JAIC:s | Vågor slog av för klent dimensionerad bogport. |
Teori: | Vattenmassor på bildäck krängde fartyget. |
Tid: | 36 minuter från normalt läge tills fartyget sjunker. |
Fartyget försvinner omgående från vattenytan.
En slutsats: Omöjligt utan ett hål i undervattensskrovet
Enligt Haverikommissionen finns det inte något hål i skrovet. Men – officiellt – har inte skrovet undersökts.